woensdag 11 mei 2016

De kracht van loyaliteit.. zo pak je het aan.

Dat een loyale klant veel waard kan zijn, is geen geheim. Dat een loyale klant anno 2016 geen vanzelfsprekendheid is, al helemaal niet.
Dat betekent dat je als organisatie bewust nadenkt over alle zaken die je klantloyaliteit kunnen beïnvloeden of stimuleren.
Zonder dat we je willen vertellen hoe je met je klanten om moet gaan of waar je klanttevredenheid vandaan moet komen, delen we wel graag een paar tips uit onze praktijk!
                                           
1.    Wees voorbereid op veeleisendheid 
Hoewel het woord ‘veeleisend’ een wat nare bijsmaak heeft, is dat niet wat we bedoelen. De klant van nu, ongeacht je branche, heeft meer kennis en informatie tot zijn beschikking dan ooit. Dit maakt een klant veeleisender; die kennis leidt tot vragen en een kritische blik. Dat is een relevante ontwikkeling voordat ze klant worden, maar ook wanneer ze al klant zijn!
Er zijn altijd andere kapers op de kust, concurrenten die innoveren of connecties die worden gelegd. Dat betekent dat het behouden van klanten en het opbouwen van loyaliteit een continu proces is.

2.    Blijf zoeken naar onderscheidend vermogen
Nogmaals, we zijn geen verkooptrainers en adviseren je ook niet over hoe je je bedrijf moet runnen. Toch is het bieden van onderscheidend vermogen in vrijwel elke tak van sport KEY.
Het is daarom ook dat wij met zoveel van onze klanten zoeken naar een oplossing die opvalt, uniek is of een bijzondere boodschap bij elkaar brengt.



3.    Blijf verrassen
Aansluitend op het zoeken naar onderscheidend vermogen, is het verrassingseffect. Eerder schreven we al een artikel over dat verrassingseffect en hoe je een gegarandeerde grijns op het gezicht van je relaties tovert.
In veel consumentenonderzoeken komt elk jaar naar voor dat de consument zich stoort aan het feit dat ze als trouwe klant “over het hoofd worden gezien”, terwijl de verlokkingen om nieuwe klant te worden steeds gekker werden.
Waanneer je in staat bent om, hoe klein ook, je relaties te verrassen met een portie aandacht of creativiteit, is dat heel waardevol én een gegarandeerde boost voor het positieve gevoel bij je bedrijf, mensen en/of merk.


4.    Spreek waardering uit
Het is een menselijk gegeven dat we het prettig vinden ons gewaardeerd te voelen. En ook al doe je voor je gevoel soms zakelijk en pragmatisch zaken met een bedrijf of organisatie, in plaats van mensen… de menselijke factor is wel degelijk wat een bedrijf tot keuzes drijft.
De waardering voor een keuze, de loyaliteit die een relatie toont, het “klant-zijn” of zelfs de dank voor een woord van feedback op een levering of projectverloop kan heel krachtig zijn voor de ontwikkeling en het behoud van een relatie.
Of het nu gaat om leveranciers, partners of klanten.. iedereen heeft baat bij een gezonde werkrelatie.

5.    Ga voor een slim geschenk
Het kon natuurlijk niet missen dat we een brug zouden leggen naar relatiegeschenken. Hoewel alle bovenstaande punten op zichzelf zeer relevant zijn, kon een connectie met relatiegeschenken natuurlijk niet uitblijven.
Hoe groot of klein je het ook wilt maken; wij denken dagelijks na over een geschenk dat exact dat zegt, wat je wilt zeggen.
We denken met je na over je doelgroep, je bedoeling en het bedrijf van waaruit je communiceert.


Leg ons dus een je vraag of uitdaging voor.. een brainstorm is zo gepland! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten