dinsdag 15 december 2015

Onderscheidend zijn.. hoe doe je dat?



In een tijd waar we het (online) opnemen tegen video’s van breiende katten, ice bucket challenges en de vlogs van wéér een nieuwe ster, is onderscheidend zijn en de aandacht krijgen niet eenvoudig meer. Dat er inmiddels ontelbaar veel offline én kanalen zijn helpt daarbij ook niet. De kracht van een goed relatiegeschenk (én geschenken voor werknemers), is dan ook juist in deze tijd niet te onderschatten. Het tastbare cadeau, het moment van het krijgen, blijft magisch!
Toch is onderscheidend zijn ook daarin niet eenvoudig. Misschien koos je dit jaar graag weer voor een doos etenswaren in de lijn van de traditionele kerstpakketten (en dat is prima, ook daar worden mensen blij van!), maar wanneer het op relatiegeschenken aan komt, wil je soms misschien dat jouw geschenk nét wat beter blijft hangen en het gevoel bij je bedrijf, je merk, nog beter wordt.
Dus hoe doe je dat… onderscheidend zijn?



1.      Verras!
Uhm, dat was toch juist het hele punt van dit artikel. Een opmerkelijk cadeau?
Inderdaad, maar verrassen kan met meer dan alleen het geschenk zelf.

De traditie in Nederlands zakenland zorgt ervoor dat met name rond Kerst en het jaareinde men het bureau praktisch leegmaakt voor AL die cadeaus die in een paar weken worden verzameld.

Heb je het lef en wil je het komend jaar écht anders doen? Zoek dan een ANDER moment voor het bieden van relatiegeschenken. Dat heeft namelijk zo zijn voordelen:
·         Er is geen tot weinig competitie met andere relatiegeschenk-gevers. Je bent immers waarschijnlijk de enige die op een “niet-standaard” moment overgaat tot het geven van een cadeau.
·         Ongeacht wat je cadeau is, je verrast door het geefmoment.
·         Doordat je uit de sferen van kerst en eindejaar gaat, kun je een totaal andere invalshoek gebruiken voor het cadeau. (je bedrijf bestaat x-aantal jaar, Nationale Complimenten Dag, Valentijnsdag, … jij maakt de regels!)

2.   Een passend cadeau
Een passend cadeau is te interpreteren op tal van manieren. Wat we in internationale onderzoeken op dit vlak vaak zien is dat een bepaald nut echter meer gewaardeerd wordt dan iets wat plaats inneemt en eigenlijk nutteloze kantoorvulling wordt.
NUTTIG zijn staat daarin overigens niet gelijk aan DEGELIJK en SAAI.

Daarnaast is een passend cadeau ook iets dat op één of andere manier een herkenbaarheid heeft met je bedrijf. Door een cadeau te voorzien van een logo is dat al te organiseren, maar soms kan de match ook verder worden gemaakt.


3.  Match met identiteit van bedrijf
Soms kan een product ‘an sich’ leuk, bruikbaar of grappig zijn, maar als jij net je identiteit van een groen laagje hebt voorzien en jullie oprecht een MVO en ecologisch verantwoorde manier van handelen willen nastreven, doe je er goed aan relatiegeschenken of give aways te kiezen die in die lijn passen.

Een trend die we nu regelmatig zien is dat met name eindejaar een goed doel wordt gekozen waaraan het budget voor relatiegeschenken wordt gespendeerd. Een fantastisch uitgangspunt, maar de psychologie van de mens zorgt ervoor dat we dat toch soms jammer vinden:
-       Mensen vragen zich af of het geld wel écht gedoneerd worden (achterdocht)
-       Met name werknemers hebben soms het gevoel dat van hogerhand iets wordt gedoneerd waar zij als werknemers voor gewerkt hebben en voor hun gevoel recht op hebben. Of dat nu een terecht gevoel is of niet, het is er.
-       Het krijgen van cadeaus is LEUK! Zonder het een goed doel te misgunnen, zijn veel mensen erg gecharmeerd van het krijgen van een cadeau, of dat nu je werknemers en collega’s zijn, of dat het gaat om een goede relatie.



4.  Doelgroep georiënteerd
Ook dit lijkt redelijk vanzelfsprekend, maar dit kun je wel tot een hoger niveau tillen!
Wanneer het je lukt om (eventueel samen met ons brainstorm team) met een geschenk te komen waaruit blijkt dat je als bedrijf écht je doelgroep (en hun problemen, uitdagingen, voorkeuren, uitgangspunten, overtuigingen) kent, is dat RAAK.
Een raak cadeau dat er per direct voor zorgt dat de beleving van jouw bedrijf, als merk, in één keer met sprongen verder vooruit helpt.

Het gevoel begrepen te worden is vanuit mens-eigen heel krachtig. En zonder het mooie van cadeaus geven te vergaand te commercialiseren; een goed gevoel is onderdeel van elk succesvol in- en verkoopproces!


Laat mensen meedenken
Onderscheidend zijn, verrassen, optimaliseren… ons team leeft om te geven! Daarom hebben we regelmatig brainstormsessies met onze klanten om tot een cadeau te komen waar iedereen aan tafel echt enthousiast van wordt.

Op welk moment dan ook… plan hier gewoon eens een brainstorm met ons in! We beloven je dat onze koffie heerlijk is!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten